Topprestaties Sanne (Goud balk) en Lieke (Brons testevent) in Rio!

16/08/2016

Focus en doorzettingsvermogen heeft turnster Sanne Wevers (24), ex LOOT leerlinge  van de Topsport Talentschool " 't Noordik" Almelo, het olympisch goud voor haar optreden op de balk bezorgd. Haar zus Lieke, ook oud leerlinge van de Topsport Talentschool " 't Noordik" Almelo, ging met het brons aan de haal op het Olympische testevent in april 2016 (qualificatie toernooi).

Als in een sprookje van de gebroeders Grimm verliep de weg hiernaartoe echter niet zonder de nodige hobbels. Gelukkig kent haar sprookje een goede afloop op de Olympische Spelen in Rio.

De olympische medaille is een bekroning voor het harde knokken van het hele gezin Wevers. De geboren Friezin vertrok al jong met haar tweelingzus Lieke, ook medaille dragend turnster, en vader Vincent en moeder Gemma, fervente turncoaches, vanuit Heerenveen richting Twente. In Oldenzaal begon de carrière van het turntalent dat op zesjarige leeftijd al duimend door de turnzaal liep. Jarenlang trainden zij en haar zus 30 uur per week bij het door haar vader opgerichte Topturnen Oost Nederland (TON). Daarnaast volgden ze de havo op Het Noordik in Almelo. Het waren „voorbeeldige meiden” volgens Annemien Lamberts van stichting LOOT, de landelijke organisatie die Topsport Talentscholen ondersteunt. „Ze kwamen bij het derde lesuur binnen, omdat ze ’s ochtends trainden. Om 15.00 uur vertrokken we opnieuw naar de turnhal. VWO zou een te lang traject worden, maar ze hadden daar zeker de capaciteiten voor. Onderwijs was ook goed voor de balans in dat stadium van hun carrière.”

SPROOKJE SPATTE UITEEN

Vincent is altijd zelf de trainer van zijn tweelingdochters geweest. Tot in 2013 dit sprookje uiteen spatte. Vincent werd na een conflict met het bestuur ontslagen bij de club die hij had opgebouwd. Zijn dochters trainden er nog even door, totdat deze situatie ook onhoudbaar werd en de twee een zaalverbod opgelegd kregen in de IISPA-hal in Almelo.

Weggestuurd uit het vertrouwde Oldenzaal, keerde vader met zijn dochters terug naar zijn roots in Heerenveen. Moeder Gemma bleef in Twente achter. Vincent (over)leefde in een kamertje in een bejaardenhuis nabij het Thialf stadion. Sanne en Lieke betrokken een klein appartementje en trainden verder bij Topsport Noord in het Epke Zonderlandstadion om hun Olympische droom na te jagen.

BLESSURES

Geen gemakkelijke opgave. Sanne vond het vervelend om haar vertrouwende omgeving achter zich te moeten laten. Daarnaast kampte ze al enkele jaren met blessures en moest ze tot overmaat van ramp door de verhuizing noodgedwongen met haar studie Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Arnhem stoppen. Het op en neer reizen paste niet in haar trainingsschema.

Turbulente jaren, maar bij Topsport Noord vond Sanne haar rust terug, zegt Willem Veldman, directeur van Topsport Noord waar de turnsters sinds twee jaar fulltime trainen. Veldman kent haar ouders van het Cios (Centraal Instituut Opleiding Sportleiders) in Heerenveen en het turnduo al vanaf ze in de luiers zaten. (bron Metro)