Dafne Schippers WK titels in Londen

12/08/2017

11 aug 2017

Dafne Schippers, oud leerlinge van de Topsport Talentschool Leidsche Rijn in Utrecht,  heeft bij de WK in Londen haar wereldtitel op de 200 meter geprolongeerd. In een spannende finale was ze net iets sneller dan Marie-Josée Ta Lou uit Ivoorkust: 22,05 om 22,08. Film race.

Shaunae Miller-Uibo van de Bahama's veroverde de bronzen medaille in 22,15. De 25-jarige Schippers kwam duidelijk als eerste de bocht uit, maar op de laatste meters drong Ta Lou (ook al tweede op de 100 meter) aan. Schippers verkrampte niet, bleef ontspannen en gooide zich als eerste over de finish. De 22,05 was haar beste tijd van het seizoen.

Schippers, die twee jaar geleden in Peking haar eerste WK-goud veroverde, komt nu terecht in een illuster rijtje. Tot nu toe wisten slechts twee atletes twee keer op rij wereldkampioen op de 200 meter te worden: Merlene Ottey en Allyson Felix. Twee jaar geleden maakte Schippers bij de WK in Peking naam als sprintster met zilver op de 100 meter achter de Jamaicaanse Shelly-Ann Fraser-Pryce, om vervolgens de wereld te verbazen met de wereldtitel op de 200 meter in een fabuleuze tijd van 21,63. De gouden medaille is voor Schippers de tweede WK-medaille in Londen. Eerder deze week pakte ze al de bronzen plak op de 100 meter. Zaterdag komt de kersverse wereldkampioene alweer in actie, ze loopt dan met Nederland de 4x100 meter estafette. (Bron: NOS)

• GOUD 200 meter!
Bestand is opgeslagen