Tjerk de Boer zilver op mixed NOC team relay! Gioya Lancee vierde !

20/02/2016

GJOVIK - Shorttracker Tjerk de Boer, leerling van Topsport Talentschool  OSG Sevenwolden, heeft tijdens de Jeugd Olympische Spelen een zilveren medaille gehaald op de mixed NOC team relay. Gioya Lancee, ook afkomstig uit Heerenveen, werd met haar team vierde.

De Boer was ingedeeld bij de Japanse jongen Kiichi Shigehiro, de Australische Julia Moore en de Hongaarse PetraJaszapati. Lancee vormde een team met de Japanse Shione Kaminaga, de Duitser Moritz Kreuseler en de Chinees Ma Wei.

De teams met de Nederlanders troffen elkaar in de eerste halve finale, die een spectaculair schouwspel opleverde. Van de ploeg die aan de leiding lag gleed de Koreaanse Lee bij het uitkomen van een bocht onderuit, waarbij de ploeg van De Boer de terug in de baan glijdende schaatsster ternauwernood kon uitwijken. De ploeg van Lancee, die net wisselde, duikelde met twee man over de ongelukkige Lee heen. De ploegen van Lee en Lancee waren in het vervolg gezien en veroordeeld tot de B-finale.

In de finale, met De Boer, lag het veld dicht bijeen. Een vroege valpartij zette een van de finalisten al meteen op achterstand. Naarmate de wedstrijd vorderde draaide het uit op een strijd tussen het team van de 16-jarige Fries uit Weidum en het team met Stijn Desmet (Bel), Quentin Fercoq (Fra), de Koreaanse Jiyoo Kim en de Noorse Ane By Farstad.

Bij het ingaan van de laatste twee ronden wist Fercoq daarbij de snelle Japanner Shigehiro goed te blokken, waardoor de ploeg van De Boer zilver won.

Na twee tiende plaatsen op de individuele afstanden was De Boer blij met zijn medaille. "MDie individuele afstanden waren niet zo sterk, maar dit maakt veel goed".

• Tjerk de Boer
  • Gioya Lancee