Vivianne Miedema

Vivianne Miedema (*15-07-1996), oud leerlinge van de Topsport Talentschool OSG Sevenwolden, is een Nederlands voetbalster die sinds juni 2014 speelt voor FC Bayern München in de Bundesliga. Eerder speelde ze tussen 2011 en 2014 voor sc Heerenveen. Als international komt Miedema sinds 2013 uit voor het Nederlands vrouwenvoetbalelftal.

Miedema begon op vijfjarige leeftijd met voetbal bij HZVV te Hoogeveen, waar ze in jongenselftallen speelde. In 2009 stapte ze over naar één van de andere Hoogeveense voetbalverenigingen, VV de Weide. In 2011 maakte ze de overstap naar sc Heerenveen. Ze debuteerde op 2 september 2011in de eerste speelronde van het seizoen 2011/12, waarmee ze op vijftienjarige leeftijd geschiedenis schreef als jongste debutante in de landelijke Eredivisie. Met 10 gemaakte doelpunten in 17 wedstrijden, sluit Miedema haar debuutseizoen af als clubtopscorer.

In het seizoen 2013/14 scoorde zij voor sc Heerenveen in de BeNe League 41 doelpunten in 26 gespeelde competitiewedstrijden.

Op 6 juni 2014 tekende zij als 17-jarige een contract voor drie jaar bij Bayern München. Haar eerste competitiedoelpunten in Duitsland maakt Miedema op 5 oktober 2014 in een wedstrijd tegen FCR Duisburg, die Bayern met 6-0 won.

Behaalde prestaties

• 2014 FC Bayern