Gemengd LOOT voetbal team 12-14 jaar 3e op toernooi Champions League Finale!

01/06/2016

Champions League-weekend Milaan
onvergetelijk avontuur Double Dutchies

Milaan, 30 mei 2016 – Wat een indrukken deden ze op in Milaan. In de eerste plaats natuurlijk live getuige zijn van de Champions League-finale Real Madrid–Atlético Madrid, maar ook deelnemen aan het straatvoetbaltoernooi met 32 deelnemende landen. De negen Double Dutchies zullen hun hele leven lang terugdenken aan het FOOTBALL FOR FRIENDSHIP Forum, een maatschappelijk project voor jongeren dat het afgelopen weekend plaatsvond in de Italiaanse hoofdstad.

Een weekend dat donderdag met een vlucht van Amsterdam naar de Noord-Italiaanse stad begon en de volgende dag voor de Double Dutchies een vervolg kreeg met het voetbaltoernooi. Nederland was één van de 32 landen die aan het FOOTBALL FOR FRIENDSHIP-toernooi deelnamen in het Island Fun Village, een groot sport- en recreatiepark. Na het voetbaltoernooi mochten de teams een verfrissende duik nemen in het zwembad.

Oranje, spelend onder de naam Double Dutchies, was ingedeeld in poule F samen met Armenië, Bulgarije en Kirgizië. De Double Dutchies hadden nog niet eerder een serieuze wedstrijd met elkaar gespeeld. Dat was niet te merken, want vanaf het begin stond er een eenheid. De Nederlandse jongeren stalen de show en wisten als één van de weinige gemengde teams tot de halve finale te reiken, tot verbazing van iedereen. Grote namen als Atlético Madrid en Zenit Sint Petersburg eindigden onder de Double Dutchies. Pas in de halve finale was Hongarije net te sterk.

Hongarije plaatste zich samen met een team van Maribor uit Slovenië voor de finale die op zaterdag werd gespeeld in Sforzesco Caste. Op de tribune zaten de Double Dutchies en keken samen met de andere 29 landen naar deze FOOTBALL FOR FRIENDSHIP-finale die werd gewonnen door het team van Maribor.

Op de foto: Double Dutchies in San Siro Stadion2016
Double Dutchies
Staand (v.l.n.r.): Fabiënne Koeman (junior reporter), Gerard Timmers (coach), Ido Dijkstra (freelance journalist), Lars Klomp, Melanie Kant (begeleidster), Abbey Verbael, Nienke de Roode (GOAL! magazine) Brian Rikken, Maike van Griensven, Tom de Groen (teamleider), Daan Staal en Rinus Loonstra.
Zittend: Emmeke Henschen en Erin Hogelink.
Foto: Gerrit van Keulen

Double Dutchies slaat op de samenstelling van het Nederlandse team, dat uit vier jongens en vier meisjes bestaat. De Double Dutchies werden versterkt door een Junior Reporter. De redactie van GOAL! daagde de lezers van het blad uit zich als junior reporter aan te melden om de belevenissen van de Double Dutchies in Milaan te verslaan. De Oostzaanse Fabiënne Koeman nam de handschoen op en werd er door GOAL!-redactrice Nienke de Roode uitgepikt. Zij werd uiteindelijk zelfs gekozen tot beste Junior Reporter van het project.

Stichting LOOT
De acht speelsters en spelers zijn geselecteerd via de Stichting LOOT. Stichting LOOT (Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport) is een samenwerkingsverband van de 30 Topsport Talentscholen in het voortgezet onderwijs. Op deze scholen kunnen topsporttalenten het (topsport)talentprogramma en het voortgezet onderwijs op niveau succesvol combineren. "Zij voetballen niet alleen op topniveau in hun leeftijdscategorie en doen hun schoolwerk naar behoren, maar vallen ook op andere manieren positief op. Dat kan zijn, dat zij daarnaast nog scheidsrechteren, coachen of altijd voor een ander klaarstaan. Leerlingen dus die dat 'extra' hebben waarvoor ze nu worden beloond met de selectie voor de Double Dutchies", aldus landelijk LOOT-coördinator Tom de Groen.

Achtergrond

FOOTBALL FOR FRIENDSHIP International children's social project is een initiatief van Gazprom. In Milaan deden afgelopen weekend jeugdvoetbalteams (leeftijd 12–14 jaar) uit 32 landen mee. Het project maakt onderdeel uit van het jongerenprogramma van Gazprom en heeft de volgende doelstellingen: stimuleren van jeugdvoetbal, promoten van sport voor jongeren en een gezonde leefstijl, bevorderen van verdraagzaamheid en vriendschap tussen jongeren uit verschillende landen.
Beschermheer en ambassadeur van FOOTBALL FOR FRIENDSHIP is Franz Beckenbauer. Kernwaarden van het project zijn vriendschap, gelijkheid, sportiviteit, gezondheid, vrede, toewijding, overwinning en tradities. Het project wordt wereldwijd aangestuurd door AGT Communications Group (PROI, Russia). De communicatie-ondersteuning op nationaal niveau wordt geleverd door Van Luyken Communicatie Adviseurs (PROI, the Netherlands).

Filmpjes 26 t/m 29 mei:

Football for Friendship no 1