Margriet Sitskoorn en Dolf bij jarige LOOT - Duncan, Eva en Kaje bij Radio 1 - TTS Segbroek groots LOOT ontbijt

14/04/2016

Jubileum conferentie "Talentontwikkeling vanuit de verbinding" (klik voor filmimpressie)

Nadat de dansgroep Avant Garde op spectaculaire wijze de jubileum conferentie had geopend met "de LOOT leerling", heette Wiebe Zoethout iedereen van harte welkom, in het bijzonder Jaap Visscher, de eerste voorzitter van de Stichting LOOT (opgericht in 1991). Vervolgens nam Jeroen Bijl (NOC*NSF) ons mee in de verbinding die sporters zoeken in de combinatie van talentontwikkeling en onderwijs. Paul Rosenmöller schetste de beweging in onderwijsland, waarbij maatwerk en flexibiliteit steeds meer gewenst zijn, omdat zij een positief effect op de prestaties van leerlingen hebben.
Na de eerste workshopronde met 5 Leerlijnsessies NOC*NSF (Dopingvrije sport, Voeding, Gezond presteren, Strenght and Conditioning, Prestatiegedrag), de Sportloopbaanprofielen van 6 Topsport bonden, 'de virtuele Topsport Talentschool' (LOOT), ‘van koploper naar visie' (TAN Heerenveen), ‘wat werkt op een Topsport Talentschool en waarom?’ (5 oud Topsporters), ‘de uitdaging van het duale traject’ (twee CTO's) was het de beurt aan Prof. dr. Margriet Sitskoorn met:

"Frontaal naar de top"!
Het ontwikkelen van de prefrontale hersenschors om prestatiegedrag te verbeteren.

Er wordt heel veel tijd, moeite en geld besteed aan het begeleiden van jonge sporttalenten naar de mogelijke top. Ondanks al deze investering en inzet na het moment van scouting is het bereiken van die top niet gegarandeerd. Een vraag die daarom relevant is, is hoe kunnen ouders, docenten en coaches elkaar versterken in de ontwikkeling van het prestatiegedrag van de potentiele topsporter? Margriet Sitskoorn heeft in deze interactieve lezing op een zeer beeldende en onderhoudende wijze uitleg over dit onderwerp gegeven. (klik voor handout)

De jubileum conferentie werd afgesloten met een panel discussie o.l.v. Cors Westerdijk met Ingrid van Gelder (NOC*NSF), Mariken Leurs (VWS), Martijn Sanders (OCW) en Wiebe Zoethout (Stichting LOOT).

13/04/2016
Atleet Dolf Jansen geeft gastcollege ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stichting LOOT.

In het Gooiland theater verraste atleet en cabaretier Dolf Jansen de jubilerende Stichting LOOT en  haar 30 Topsport Talentscholen met een gastcollege van de lach.
Allerlei onderwerpen betrekking hebbend op sport en onderwijs maar ook uit het alledaagse leven, werden op unieke wijze belicht en gewogen. Hij gebruikte zijn eigen ervaringen als marathonloper in een hilarisch optreden en betrok de zaal te pas en te onpas in zijn conference.

12/04/2016
Duncan, Eva en Kaje bij Radio 1 (klik hier om radio uitzending te beluisteren)

Duncan Bax (coördinator Topsport Talentschool CVO 't Gooi) en de topsport talenten (NOC*NSF status)  Eva Vedder (tennis top30 NL) en Kaje Row (rugby) brachten vanavond een bezoek aan "Langs de Lijn en omstreken" en waren te beluisteren op Radio 1 ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stichting LOOT (koepel van de 30 Topsport Talentscholen in NL).
Er werd met name ingezoomd op het dagelijks leven van een Topsport talentleerling, die zijn weg moet vinden in de combinatie van EN een topsport talentprogramma EN van voortgezet onderwijs op niveau.
Kaje vertelde ook nog over de complexe combinatie van een chronische ziekte (colitis ulcerosa) met topsport en studie. Opvallend bleek zijn eetpatroon met soms 2 a 4 maaltijden pasta per dag.
Niet echt gek als je bedenkt dat hij 9x per week traint. Beide talenten hebben een droom: de beste van de wereld te worden. Eva als tennisster, met idool Roger Federer, en Kaje met het NL team het WK winnen. Duncan verhaalde over de begeleiding op maat, waarbij hij o.a. inging op de problematiek van een langdurig verblijf in het buitenland en op de mogelijkheid van gesplitste examens. Hij liet zien  wat daar voor een Topsport Talentschool als CVO 't Gooi bij komt kijken. Maar... al die inspanningen leveren wel resultaat op. Want van de 3000 LOOT leerlingen op de 30 Topsport Talentscholen zitten, haalt 96% het eindexamen (bron LOOT 2015-2016) op hetzelfde niveau als het basischooladvies Dat is gemiddeld beter dan reguliere leerlingen.

300 Segbroek topsport talenten vieren start 25 jaar LOOT met groots ontbijt

In Den Haag in de Topsport Talentschool het Segbroek College gingen vanmorgen +/- 300 topsport talentleerlingen aan tafel voor een gezamenlijk ontbijt. Dit ook  ter gelegenheid van de start van het 25- jarig bestaan van de 30 Topsport Talentscholen, verenigd in de Stichting LOOT.

• Avant Garde danst "de LOOT-leerling"
  • Wiebe Zoethout met de eerste voorzitter Jaap Visscher
  • Jeroen Bijl (NOC*NSF) met "Verbinding"
  • Paul Rosenmöller (VO-raad) met "Beweging"